WATER

Water is een belangrijk thema binnen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Het is ook een thema dat zowel jong als oud steeds boeit. Dit thema biedt alle mogelijkheden om verschillende aspecten van een compleet STEM verhaal in onder te brengen, en zeker ook om technologie en digitalisatie hieraan te koppelen. Voor heel wat ondernemingen is duurzaam waterbeheer ook een steeds belangrijker en cruciaal element in het succes van hun onderneming, zo ook concreet voor de uitbouw van een pluktuin.

Dit STEM-traject heeft als hoofddoel dat de jongeren komen tot een ontwerp en ontwikkeling van een gecontroleerde, optimale en circulair watersysteem voor de GROEITUIN 5.0, waar zowel een serre, een water wachtbekken, een vijver voor eenden en een groententuin aanwezig is.

Bedenk een creatieve oplossing voor de volgende problemen:

Kan hemelwater dat op de serre valt gerecupereerd worden?
Kan het ‘verrijkt’ water van de eendenvijver gebruikt worden voor bewatering /bemesting van de groententuin of van de serre?
Hoe krijgen we op een energetisch verantwoorde manier het water van het wachtbekken naar de plaats waar het water nodig is?
Kunnen we de hoeveelheid water, watertoevoer, waterkwaliteit van op afstand monitoren? 

Deze vragen krijgen de jongeren als uitdagingen aan het begin van dit STEM-traject. Ze zullen bij het volgen van de verschillende modules inzicht en vaardigheden aangereikt krijgen om zelf heel creatief aan de slag te gaan om het uitwerken van mogelijke (deel)oplossingen op het terrein. In de laatste module gebruiken ze hun verruimd inzicht samen met hun creativiteit in het uitwerken van mogelijke oplossingen en bijdragen tot een circulair waterbeheersing systeem van de Groeituin 5.0.

Water