STEM-OPDRACHT 2: Boom

Je bevindt je nu aan stop 2. 
De kinderen kunnen na de STEM-opdracht hun tochttechniek verder  volgen naar de volgende stop. 
Ter controle voor de ouders: Volg nu knooppunt 244 tot de volgende stop.

stop 2

Opdracht 2 voor -10 jarigen: (+10 jarigen: zie hieronder)

Met een waskrijtje, een wit blad en een boom (ja echt!) kun je echte kunst maken. Hoe? Heel simpel…

Zoek een boom uit met een mooie stam met wat reliëf. Houd het wit vel papier tegen de boom en kras er met de zijkant van de punt van een waskrijtje overheen. Als je zachtjes drukt en kleurt, zie je de vorm van de schors op je papier verschijnen! 

waskrijtjes
A4 papier
Schorsafdruk

Vind je het leuk, dan kan je thuis ook nog aan de slag met andere bomen en kan je een schorsenboek maken. 
Maak afdrukken van zoveel mogelijk verschillende bomen. Schrijf erbij welke schors van welke boom is. Er is vast iemand in jouw omgeving die je daarbij kan helpen. Bundel je afdrukken: rijg er bijvoorbeeld een touw doorheen, doe ze in een mooie map of maak zelf een mooie omslag. En klaar is je schorsenboek. 

Opdracht 2 voor +10 jarigen:

Heb jij een idee hoe je de hoogte van een boom meet?

Kies de boom waarvan je de hoogte wil meten.
Ga op een afstand van de boom staan en schat de hoogte en onthou dit getal.

Is deze schatting juist?

Neem de 2 satéstokjes van ongeveer 25 cm lang. Je houdt het uiteinde van het ene twijgje min of meer horizontaal dicht bij je oog en het andere twijgje staat loodrecht op het andere uiteinde, als een rechte hoek. Zie de tekening onderaan.
Dan stap je achteruit tot de top van het rechtopstaande twijgje samenvalt met de top van de boom. Let op dat je je boommeter evenwijdig met de grond houdt! Als je het punt bereikt hebt waar het bovenste punt van je meter samen valt met de top van de boom, is de hoogte van de boom (C) gelijk aan de afstand tussen jou en de boom (A), plus je eigen lengte (B).

Je hebt geen lintmeter, maar de stokjes zijn ongeveer 25cm lang, dus 4x zo’n stokje is 1m. Neem passen van 1m, en tel de passen. Bij dit bedrag tel je je eigen lengte bij.

En… is dit getal dichtbij jouw eerste schatting?

wandeling
katapult
STEM-opdracht 1: Katapult
schors
STEM-opdracht 2: boom
water
STEM-opdracht 3: Water
kompas
STEM-opdracht 4: Kompas
vogel
STEM-opdracht 5: Gefluit
Zonnepanelen
STEM-opdracht 6: Energie
afval
STEM-opdracht 7: Kadonkelput
fosielen
STEM-opdracht 8: Gesteenten
insect
STEM-opdracht 9: Insecten
zaadbom
STEM-opdracht 10: Zaadbom