STEM-OPDRACHT 5: Geluid

Je bevindt je nu aan stop 5. 
De kinderen kunnen na de STEM-opdracht tochtechniek 5  volgen naar de volgende stop. Deze vinden ze in de zak die ze net kregen. 
Ter controle voor de ouders: Volg nu knooppunt 248 tot de volgende stop.

Stop 5

Opdracht 5 voor -10 jarigen: (+10: zie hieronder)

Benodigdheden in de zak: Stylo of stift, ronde karton ter grootte van een CD

Ga op een plek naast het pad staan. Maak het nu zo stil mogelijk en luister heel goed naar de geluiden uit je omgeving. In je zak vind je een rond kartonnetje. De plek waar jij nu staat is als het ware het midden van het karton. Schrijf de geluiden die je heel dicht bij jou hoort in het midden. De geluiden die je verder weg hoort schrijf je richting de rand van het karton, in dezelfde richting als waar het geluid vandaan lijkt te komen. Hoe verder weg je denkt dat het geluid is, hoe dichter bij de rand je het geluid opschrijft. Daarna mag je het karton weer in je zak steken.

fluitende vogel
geluid
kaart

Opdracht 5 voor +10 jarigen: 

Als je weet dat de kerk 1,55km verwijderd is van deze plek en dat de geluidssnelheid 343 meter per seconde of 1234,8 km/h bedraagt. Hoe lang duurt het dan vooraleer het luiden van de klokken ons oor op dit punt van de wandeling bereikt? (Antwoord in seconden.)

wandeling
katapult
STEM-opdracht 1: Katapult
schors
STEM-opdracht 2: boom
water
STEM-opdracht 3: Water
kompas
STEM-opdracht 4: Kompas
vogel
STEM-opdracht 5: Gefluit
Zonnepanelen
STEM-opdracht 6: Energie
afval
STEM-opdracht 7: Kadonkelput
fosielen
STEM-opdracht 8: Gesteenten
insect
STEM-opdracht 9: Insecten
zaadbom
STEM-opdracht 10: Zaadbom